Virhembe 2.0 - Reisverslag uit Kakamega, Kenia van Judith Brouwer - WaarBenJij.nu Virhembe 2.0 - Reisverslag uit Kakamega, Kenia van Judith Brouwer - WaarBenJij.nu

Virhembe 2.0

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

15 Maart 2015 | Kenia, Kakamega

Afgelopen week is behoorlijk heftig geweest. Naast het zien van nieuw leven, heb ik ook het eerste sterfgeval meegemaakt. Een vrouw, HIV+, was gestopt met haar medicijnen innemen een maand geleden. Binnen 2 dagen was het met haar gedaan. Ook waren er 2 meisjes die met spoed naar het algemene ziekenhuis in Kakamega moesten worden gebracht, allebei ernstige malaria. 1 meisje, een babytje nog, is daar 5 uur later overleden, ze was heel klein en dun, waardoor ze geen aders konden vinden om medicatie toe te dienen. Van het andere meisje hebben we geen contactgegevens, maar in de auto verslechterde haar toestand nog meer, dus haar kansen worden laag ingeschat. Het contrast tussen leven en dood komt erg dichtbij zo en is best wel confronterend.

Verder ben ik nog een keer naar het regenwoud geweest, deze keer voor de zonsondergang. De plek bovenop de berg waar je dan zit is zo'n rustige en vredige plaats. Heel fijn om daar even je gedachten op een rijtje te zetten. Ook ben ik op woensdag marktdag naar Kakamega geweest. Daar lekker een tijdje door de straten geslenterd (is niet makkelijk als een mzungu alleen), om af te sluiten met een heerlijke verse smoothie. Dat ga ik wel missen hoor, al het fruit dat je hier voor een prikkie langs de straat kan kopen.

Het weekend was ook interessant. Gister was er een vrouwendag georganiseerd voor weduwen een halfuurtje rijden hier vandaan. Er werd gratis lunch geserveerd, dus het was behoorlijk druk. Er werden workshops gegeven over HIV, armoede/geld, hygiene, jiggers en agricultuur. Een aantal waren in het engels en werden voor de locals vertaald, dus die waren ook voor mij te volgen. Behoorlijk interessant.

Vandaag ben ik naar Busio geweest. Gabriël wil proberen politicus te worden. Vandaag was er een meeting met de mensen hier, waarbij ze hun steun en support aan Gabriël geven en daarnaast ook de problemen in de omgeving lieten weten. Een stukje Keniaanse politiek dus. Het zou officieel om 1 uur beginnen en om 3 uur afgelopen zijn. We begonnen om half 4 en waren rond 7 uur klaar. Typisch...

• 18 Maart 2015 - 15:26

Els:

Wow heftig Judith! Sterkte met alles wat je meemaakt. Typisch Afrika idd :) Pas beginnen als het afgelopen moet zijn hahaha

• 20 Maart 2015 - 16:01

Gert:

Hoi Judith, je krijgt het wel voor je kiezen. De moeite en het leed in deze wereld wordt zo heel tastbaar en komt wel erg dichtbij. Het is mooi dat jij je inzet om iets van die nood te verlichten, ook al breekt het werk je soms bij de handen af voor je gevoel. Het is waardevol in Gods ogen en je liefde en betrokkenheid wordt vast ook door de mensen om je heen opgemerkt. Al met al is het veelzijdig wat je meemaakt. Sterkte de laatste twee weken. Geniet ook van het goede wat je meemaakt.

Heel veel liefs, papa

• 20 Maart 2015 - 17:09

Dirk En Janny:

Leven en dood ligt in Afrika echt heel dichtbij! Heftig hoor, en het went nooit. Ongelofelijk knap hoe jij dit in eentje een plekje moet geven. Africa = love it or leave it. Be aware it gets info tour veines! He Muzungu zet hem nog FF op. We zijn benieuwd naar je verhalen. Liefs Dirk en Janny