Werkkamp 3.0 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Judith Brouwer - WaarBenJij.nu Werkkamp 3.0 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Judith Brouwer - WaarBenJij.nu

Werkkamp 3.0

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

24 Februari 2015 | Kenia, Kisumu

Het werkkamp is nu officieel voorbij. Afgelopen week zijn we bij een basisschool langsgegaan voorlichting te geven over drugs. Voelde wel een beetje hypocriet om ze te vertellen dat je zelfs alcohol beter nooit kon proberen en direct daarna naar een bar te gaan om een biertje te doen. Bij een andere basisschool hebben we nog geholpen met de normale lessen in samenwerking met de leraren daar. Zoals beloofd zijn we ook nog een keer bij Grace langsgegaan om haar eens in de watten te leggen.

Verder zijn we weer praktisch bezig geweest door matten en bakstenen te maken, een huis te bouwen, zijn we naar de supermarkt geweest (daar moet je een hele middag voor uittrekken aangezien de dichstbijzijnste op 1,5 uur rijden ligt), ben ik nog verdwaald omdat we in de verkeerde matatu waren gestapt en heb ik een kip geslacht, geplukt en opgegeten. Wekelijks werk voor de mensen hier en ze waren heel verbaasd dat wij de kippen gewoon schoon, orgaan- en botloos in de supermarkt kopen.

In het werkkamp hebben we deze week de internationale avonden, elk land krijgt een avond om iets typisch voor te bereiden en te vertellen over de cultuur, dus dat is wel heel interessant. Voor de Nederlandse avond heb ik ze Goudse kaas laten proeven en stroopwafels (Kenianen houden van zoet, dus vooral de stroopwafels vielen erg in de smaak).

Het weekend waren we weer vrij, dus we hebben lekker spelletjes gedaan, gewandeld en gevoetbald. Nu ben ik net aangekomen in Kakamega, heb een korte rondleiding door het ziekenhuis en morgen ga ik beginnen.

• 27 Februari 2015 - 07:56

Gert:

Hoi Judith, je wordt wel veelzijdig ingezet! Onderwijzer, voorlichter, mantelzorger, bouwvakker, slager. Het is een leerzaam avontuur aan het worden. De Kenianen mogen ervan profiteren maar ook wij gaan er straks natuurlijk een hoop lol aan beleven. Het scheelt mij het inhuren van een klusmeester als er binnenkort wat aan m'n huis gedaan moet worden. Met zo'n oudste dochter vallen mijn twee linkerhanden helemaal niet meer op. Had je nog drop meegenomen om te laten proeven: dat is ook typisch Nederlands volgens mij. Boerenkool met worst gaat 'em niet worden vermoed ik. Daar zijn de temperaturen niet naar. Succes in Kakamega. Hopelijk vind je er snel je draai in het ziekenhuis en voel je je op je gemak in het gastgezin.

Liefs, papa