Virhembe - Reisverslag uit Kakamega, Kenia van Judith Brouwer - WaarBenJij.nu Virhembe - Reisverslag uit Kakamega, Kenia van Judith Brouwer - WaarBenJij.nu

Virhembe

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

08 Maart 2015 | Kenia, Kakamega

Inmiddels ben ik helemaal ingeburgerd in Virhembe en iemand hier heeft zelfs al besloten haar volgende dochter naar mij te vernoemen. In het ziekenhuis is het nog steeds erg rustig. We zitten op het moment aan het eind van het droge seizoen en de mensen hebben geen geld meer. En het kleine beetje geld dat ze hebben, moeten ze sparen om nieuw zaaigoed te kopen, zodat ze kunnen zaaien als de regens beginnen. Dus mensen komen niet naar het ziekenhuis tenzij er echt een probleem is.

Ik ben hier ook meegeweest met het jiggersteam. In de omgeving zijn er veel mensen geïnfecteerd met jiggers, een parasiet die via de huid,vooral de tenen, binnenkomt en infecties veroorzaakt. Zonder behandeling worden langzaam maar zeker je tenen en vingers van binnenuit opgegeten. Het team gaat naar scholen,community's en families om geïnfecteerde mensen te behandelen.

Verder heb ik nog wat uitstapjes gehad. Ik ben meegeweest naar het kantoor in Kakamega van het ministerie van gezondheid om de rapporten van afgelopen maand in te leveren. Er is hier nog niets gedigitaliseerd, dus alles gaat nog gewoon op papier.
Vanmorgen ben ik om 5 uur vertrokken naar het regenwoud hier vlakbij, het laatste stukje dat nog over is in Kenia. Na een hele klim heb ik een prachtige zonsopgang over het woud gezien. Daarna nog een mooie tocht gemaakt en verschillende soorten apen en vogels gezien. Heel bijzonder om de ongerepte natuur hier zo te zien.

En ik heb nog een lijstje voor jullie, gewoon omdat ik dat heb bijgehouden. Dit zijn cultuurverschillen waar ik het meest aan moest wennen / niet aan kan wennen:

1. Als ik mn hoofd stoot of iets anders stoms doe, zeggen alle Kenianen in een omtrek van 30 meter duizend keer sorry.
2. De mensen hier gebruiken geen vraagvorm of het woordje 'please', zodat het lijkt alsof ze je allemaal commanderen, maar zo bedoelen ze het niet.
3. Er is een normale prijs en een mzungu-prijs. Van de week was er een man bananen aan het verkopen voor ishirini (=20) shilling. Toen hij bij mij kwam was het: 'Madam, bananas? Only 50 shilling'. Baalde hij even dat ik in Swahili kan tellen.
4. Mensen rijden links! Ik kijk nog steeds de verkeerde kant op als ik de weg moet oversteken.
5. Als je met iemand belt, hangen ze aan het eind altijd gewoon op zonder doei te zeggen, maar gewoon als ze vinden dat het gesprek is afgelopen.
6. Het eten. Verschrikkelijk.
7. Overal ter wereld noemen mensen Amsterdam zodra ze horen dat je uit Nederland komt, maar hier beginnen ze alleen maar over The Hague. En van Persie.
8. Overal lopen dieren, kippen in het ziekenhuis, koeien in bar. Ik ga ze bijna missen als ik terug ga naar Nederland.
9. Wanneer ze zeggen dat ze iets gaan doen, beginnen ze hun zin met 'let me just...', alsof je ze toestemming moet geven.

  • 08 Maart 2015 - 20:08

    Siem En Marjo:

    Erg leuk om je ervaringen te lezen Judith! Goed idee van je ouders om die link door te geven via de gemeentemail. We wensen je nog een mooie tijd daar God zegene je!

  • 08 Maart 2015 - 20:44

    Gert:

    Hoi Judith, het is prachtig dat je op je plek bent en mooi werk doet in Virhembe maar inburgeren gaat wel wat ver, kleintje. Let me just tell you: Ik kom je op 3 april hoogstpersoonlijk van het vliegveld halen en waag het niet om als verstekeling in Virhembe achter te blijven, al vernoemen ze 1000 Keniaantjes naar je. Please! Het eten is hier bovendien stukken beter: vanavond hebben we genoten van heerlijke lasagne. Brouwers vinden lekker eten en een gezellige maaltijd best belangrijk. Wat dat betreft is de kans dat je in Kenia blijft minimaal. Daarvoor moeten ze eerst maar eens leren om fatsoenlijk te koken. Een tweede minpunt is natuurlijk dat de kennis van Nederland in Kenia beperkt is tot The Hague en Van Persie en dat de mooiste club van Nederland en de meest dynamische stad van Nederland ontbreekt. En Kenia heeft regenwoud, maar wij hebben het Gouwebos. Nou, succes met bij alle werkzaamheden.

    Liefs, Gert


  • 09 Maart 2015 - 09:58

    F. Brouwer:

    Ha lieve Judith,
    wat fijn om je reisverslagen te kunnen lezen. oma en ik hebben ze allemaal gevolgd (denken we). zo steken we nog wat op over Kenya. we hebben de indruk dat, als is het in het ziekenhuis niet druk, je je niet verveelt. wat een belevenissen allemaal. en wat een mooie dingen om mee te maken. ook dingen trouwens, waardoor je het gewone in Nederland weer extra kunt waarderen. Mooi dat er t.z.t., als jij al weer lang terug bent, ook daar een kleine Judith zal rondlopen. Vernoemen gaat daar makkelijker dan hier, lijkt me.
    We leven wat het eten betreft echt met je mee. Dat zal niet meevallen voor zo'n feestnummer als jij.

    Al met al maak je heel wat mee en al die ervaringen voegen toch echt iets toe aan je leven. We hopen dat de resterende weken fijn zullen zijn en zien er naar uit je weer te zien.

    Heel veel liefs van omapa

  • 09 Maart 2015 - 22:15

    Annabella:

    Hey Judith,
    Leuk om zo af en toe mee te lezen met je!
    Fantastisch om in zo'n andere cultuur je indrukken op te doen. Gaaf dat je dit zo mee kan maken allemaal.
    Voor als je weer in nl bent en heimwee hebt naar het mooie Afrika: ik heb nog een serie leuke boeken liggen van Corinne hofman die jaren lang als Europese vrouw in een masai stam heeft geleefd (niet aan je vader laten lezen haha).

    Gekheid, geniet er nog even goed van, snuif al die indrukken op en vooral in alles: Gods liefdevolle nabijheid, zijn zegen voor jou!!

    Groetjes, Annabella

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kakamega

Kenia

Vrijwilligerswerk in een ziekenhuis

Recente Reisverslagen:

26 Maart 2015

Afscheid

15 Maart 2015

Virhembe 2.0

08 Maart 2015

Virhembe

04 Maart 2015

Special edition

28 Februari 2015

Het project!
Judith

Actief sinds 30 Jan. 2015
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 5967

Voorgaande reizen:

30 Januari 2015 - 02 April 2015

Kenia

Landen bezocht: